غار آبي سهولان و جاذبه معکوس
 
فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

غار آبي سهولان و جاذبه معکوس

 

نام استان : آذربایجان غربی- مهاباد
نام مکان : غار آبي سهولان
نوع : طبيعي
دوره تاريخی : از دورانهاي قبل از ميلاد داراي سكنه بوده است (با توجه به زير خاكيهايبدست آمده(
معرفی :
سهولان يكي از مهمترين و كم‌نظيرترين غارهاي طبيعي كشور و ازشگفت‌انگيزترين جلوه‌هاي طبيعت زيباي سرزمين آذربايجان غربي است كه از ديرباز برايساكنان منطقه مكاني شناخته شده بود و حتي در قسمتهايي از آن از دورانهاي قبل ازميلاد، انسانها سكونت داشته‌اند. اين غار در اثر پيگيريهاي اداره كل حفاظت محيطزيست آذربايجان غربي و بر اساس مصوبه شماره 169 شوراي عالي حفاظت محيط زيست بهعنوان اثر طبيعي، ملي در فهرست مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان حفاظت زيست درآمدهاست اين غار يكي از مهمترين غارهاي آبي كشور مي‌باشد كه بعد از غار عليصدر دومينغار آبي محسوب مي‌شود. طول آن250متر مي‌باشد و عمق آن11تا20 متر مي‌باشد. غار سهولان كه از عجايب خلقت به شمار مي‌آيد يك ورودي و يكخروجي دارد. در داخل غار اشكالي از سنگها بصورت سنگي در آمده كه حيرت انگيز و جالبو ديدني مي‌باشد. از جمله نقش‌ها 1ـ لاك پشت 2ـ شير 3ـ شاهين در حال شكار و…. مي‌باشد. در اين غار كبوتران زيادي ديده مي‌شود و روزهاي تعطيل و آخر هفتهو فصلهاي تابستان غارسهولان ميزبان مردمان زيادي هستند كه از تمامي شهرهاي كشوربراي ديدن آمدهاند ولي متاسفانه امكانات حمل و نقل مسافران با قايق به علت كمي قايقضعيف است.
بر سر راه غار، منطقه ای وجود دارد که تابلویی با عنوان"جاذبه معکوس" در کنار جاده دیده می شود. ظاهرا در این منطقه با وجودسرازیری جاده بر اثر کشش کوه، سرعت و شتاب اتومبیل کاهش می یابد. دلیل آن هماحتمالا وجود سنگ هایی با خاصیت مغناطیسی در کوههای کنار جاده می باشد؛ که در نوعخود پدیده جالبی است.
امکانات و تسهيلات تفريحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و... :
اتوبوسهاي ويژه حمل گردشگران از مهاباد به محل غار و برعكسرستوران غذاخوري محل پارک ماشین‌ و مغازه و سرویس بهداشتی و امکانات رفاهیدیگر نيز در اين محل ایجاد شده است.
آب و هوا : کلمه سهول در زبان محلی کردی به معنای یخ است که شاید وجه تسمیه این غارمربوط به یخ بندان های طولانی زمستانی و خنکای تابستانی آن باشد آدرس :
اين غار در 35 کيلومتری مهاباد و جاده مهاباد - بوكان واقع شده است
فاصله تا مرکز : حدودا 170 کیلومتر از محل غار سهولان تا مرکز استان یعنیارومیه فاصله وجود دارد .
راه ارتباطی : آسفالت
 
 
 

 

اینم یک نقل قول از یکی از دوستان که به اونجا سفر کردند
{{ تابستون امسال (87) سفری به مهابادکه در آذربایجان غربی قرار داره و غار سهولان - کلمه سهول در زبان محلی کردی به معنای یخ است ، این غاردر 35 کیلومتریه جاده ی بوکان- مهاباد قرارداره - که در نزدیکی این شهر قرار داره داشتم.در مسیر غار سهولان (کهانصافا جای دیدنی هست ) منطقه ای هست که این منطقه با عنوان "جاذبه ی معکوس" مطرح شده.

خب من تا قبل از اینکه به این منطقه سفر کنم اطلاعی از این موضوع نداشتم.تا اینکه بعد ازظهر یکی از روز های تابستون قرار شد برایبازدید  از غار به همراه چند تا از فامیل ها راهیه غار سهولان بشیم. دقیقا یادم نیست ولی شاید حدود 20 تا 25 کیلومتر از مسیر35 کیلومتریه غار رو طی کرده بودیم که راننده ( که از فامیل هامون بود ) سرعت اتومبیل رو کم کرد و اشاره کرد در این سرازیری که میبینی جاذبه ی معکوس وجود داره !با شنیدن این حرف دهانم از تعجب باز موند که جاذبه ی معکوس یعنی چی؟و راننده توضیح داد وقتی اداره ی راه و ترابری در این مسیر جاده می کشیده متوجه شده که در قسمتی ازاین زمین جاذبه ی معکوس وجود داره.حتی تابلوی جاذبه ی معکوس هم در کنار مسیر نصب شده.و بعد با دستش اشاره ای به تابلوی نصب شده در کنار راهکرد.ازش توضیح خواستم و گفتم از کجا میشه فهمید که این قسمت از زمین واقعا جاذبه ی معکوس وجود داره؟برای اثبات حرفش ماشین رو از بالای سرازیری خلاص کرد و بعد از چند ده متری که طی شد با اینکه شیب نسبتا تندی وجود داشت اتومبیل از حرکت ایستاد!
شیب واقعا زیاد بودو خطای دیدی هم در کار نبوده !!
البته علت این پدیده ظاهرا وجود سنگ هایی با خاصیت مغناطیسی در کوه های کنار جاده اس که باعث میشه سرعت و شتاب اتومبیل کم بشه و گفته میشه این پدیده روی اتومبیل های سنگین بیشتر تاثیر می گذاره. تجربه ی بسیار جالبی برای من بود.اگر سفری به این منطقه و غار سهولان داشتید حتما به این منطقه هم که در مسیرتون قرار داره توجه کنید.}}

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 336
بازدید کل : 1436502
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1